×
Ponderisana cena bez pdv-a: kukuruz (23.05.) 16,70 din/kg (0,00%) pšenica (23.05.) 17,50 din/kg (+0,57%) soja (22.05.) 49,50 din/kg (-1,00%)

Kolika je potreba i ukorenjenost robno berzanskog trgovanja u Srbiji najbolje oslikavaju dve činjenice – tradicija i konzistentnost.

Prva robna berza je osnovana još davne 1921. godine u Novom Sadu, od strane najznačajnijih industrijalaca i zemljoposednika tog vremena. Jedini prekid se javio u kratkom periodu nakon drugog svetskog rata, a upravo taj prekid oslikava kolika je potreba za postojanjem berze, jer je, iako predstavlja kapitalističku tekovinu, sistem tog vremena ipak shvatio neophodnost postojanja berze i ponovo osnovao istu.

Osnivanje robne berze još pre gotovo 100 godina, je pokazatelj da su uloga i neophodnost postojanja berze u Srbiji činjenice koje su nagnale i koje vode potrebu ljudi i kompanija da je osnuju i da budu njeni članovi. Funkcija berze je ta da tržištu ponudi stabilan, zdrav i efikasan sistem trgovanja uz maksimalnu transparntnost svih poslova koje berza obavlja.

„Produktna berza“ je institucija koja je kroz celu svoju istoriju unapređivala svoj način rada i time davala značajan doprinos celokupnom tržištu Srbije.

Upravo je to ono što berza i danas radi.

Svojim radom i delovanjem, „Produktna berza“ nastoji da u što većoj meri uredi, olakša i doprinese sigurnosti u trgovanju robom, pre svega primarnim poljoprivrednim proizvodima. Iz tog razloga, „Produktna berza“ u Novom Sadu je krajem prošle godine otpočela sa projektom usavršavanja, kako tehničkog tako i tehnološkog, rada berze i podizanja sistema trgovanja na viši nivo. Takođe je berza inicirala rad na donošenju Zakona o robnim berzama, koji bi obezbedio postavljanje temelja za uvođenje značajno kvalitetnijeg sistema garancija.

Promene koje je berza već uvela su dale izuzetne rezultate u veoma kratkom roku. Količinski obim prometa je, u periodu od novembra do aprila, uvećan za oko 250%, a finansijska vrednost prometovane robe je za oko 260%  veća u odnosu na isti period pre godinu dana. Veći kvalitet informacija, brži protok uz značajno niže troškove na strani korisnika su doveli do toga da se broj realizovaih ugovora uveća za više od 3 puta.

Kroz saradnju sa članovima, „Produktna berza“ i dalje nastavlja sa dodatnim usavršavanjem svog načina rada i funkcionisanja, a sve u cilju povećanja profita svojim članovima i stvaranje dodatne vrednosti svim proizvođačima, skladištarima, trgovcima i izvoznicima koji su deo berzanskog sistema. Povratne informacije govore da je berza na pravom putu i da svojim članovima sve više doprinosi i predstavlja pomoć u svakodnevnom poslovanju.

Miloš Janjić